Konditionsträning i galopp

Idag när jag kom hem bestämde jag mig för att ge mig ut på en långtur med russet vi har. Hon har börjat busa med barnen när dom rider och det är så svårt att få bort! Så sagt och gjort, det var bara att sadla på hästkraken och ge sig av! Tina såg något förvirrad ut men följde mer än gärna med!  Hurra som hästen heter körde sin vanliga ritual att helt oförberett kasta sig likt en westernhäst i en käck snabb volt på bakbenen. Ja det gjorde hon bara en gång sen var jag helt med på noterna. Då bytte hon taktik den lilla fulingen och körde tvärnitar i galopp. Tur att det här med ridning är som att cykla, för sitsen var kvar sen jag hade egen häst och red kontinuerligt. Jag galopperade av henne ordentligt i ca 45 min och var väl ute i ca 1 1/2h. De övriga 45 minuterna varvade jag med trav och lite fri skritt. Hästen var duktigt svettig när vi kom hem och Tina var helt oberörd. Här har man alltså legat i ett rejält tempo och hunden ser ut som man inte har gjort ett dyft!! Jaja, vovven har kondition så det räcker!! Det är ju bra ialla fall.

Nu ska jag se till att komma igång och rida ordenligt igen på min kompis halvblod som jag har fri tillgång till! Det ska bli kul och som sagt fin konditions träning för Tina!

Tinas öra såg inte så fint ut idag och glipade ganska mycket, så imorgon blir det väl en tur till den lokala veterinären för en titt och kanske lite penicillin!

Ha det gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback